Waarom Slimmer werven
Op een missie om 10.000 bedrijven te helpen een hoge status te bouwen bij studenten via stages.
Wat maakt Slimmer Werven uniek?
Bij Slimmer Werven is de benadering van stages anders dan bij andere trainingen en cursussen. Ik denk dat in ieder gesprek of debat over de tekorten op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van 'skills' stages centraal moeten staan. Niet alleen als sociaal maatschappelijke uitdaging, of als een probleem waar bedrijven geen tijd, zin of geld voor hebben maar als kans voor recruitment, onboarding, employer branding en retentie.
Daarom focussen we ons op de vraag: Hoe zorg je voor een topervaring voor de studenten die jij wilt bereiken en binnenhalen.
Het aanbod is gebaseerd op de 9 stellingen die (volgens mij) de basis vormen van ieder goed ontworpen aanbod aan studenten. Deze stellingen vormen samen het Slimmer Werven Manifest.
MANIFEST
De beste ervaringen draaien niet om moeilijke koffie, zitzakken, of pingpongtafels. Een geweldige ervaring is het resultaat van een effectieve aanpak die studenten meerwaarde laat ervaren, niet een voorwaarde daarvoor.
#2 One size fits niet all
Heb jij wel eens twee identieke bedrijven of samenwerkingsverbanden gezien? Precies. Daarom geloven wij niet in een one-size-fits-all aanpak. Wel geloven wij in grondigheid, herhaalbaarheid en tempo.
#3 Meer is niet altijd beter.
Het resultaat van een inspanning is niet altijd evenredig aan de omvang van die inspanning. Soms zijn het kleine dingen die een enorm effect kunnen hebben. Wij zoeken naar die kleine dingen, voordat we de zaak helemaal ondersteboven keren. Meer en groter is niet altijd beter.
#4 Sneller is juist wel beter.
Waarom in 50 pagina’s als het ook in 5 kan? En waarom een jaar als het ook in een maand kan?
#5 Soms moet je vertragen om te versnellen.
Snel werken is iets anders dan ad-hoc gaan rennen om te zien waar je onverwacht over een drempel struikelt. Wij zetten een stapje terug om kritisch te kijken waar in jouw bedrijf de échte drempels zitten. Een marathon lopen in plaats van de 100 meter horden, daar streven wij naar.
#6 Wij maken je slimmer.
Jij moet het uiteindelijk zelf doen. Daarom zorgen wij ervoor dat je alles uiteindelijk ook zelf kunt. Wel zo handig. Lopen wij ook niet onnodig in de weg.
#7 We vullen het niet voor je in.
Keuzes over jouw bedrijf, team of organisatie maak je zelf. Wij helpen je met kennis en inzichten om die keuzes over betere ervaringen te maken. Wij weten alles over de ervaringen van studenten en over de technieken om jouw bedrijf slim daar op in te richten; jij weet alles over jouw bedrijf of organisatie. Denk je beter dan ons te weten hoe jouw bedrijf werkt? Dan is dit waarschijnlijk ook zo. Even goede vrienden.
#8 Het begint bij het einde
Soms is het al helemaal helder wat de bedoeling is wanneer wij binnenkomen: ‘We hebben gewoon een nieuwe site nodig’, of we moeten ‘gewoon ff een cursus voor onze medewerkers’ plannen. Als dat het uitgangspunt is dan hoef je ons niet te bellen. Wij werken samen met klanten die de echte vraag willen achterhalen. Dit scheelt een hoop bijsturen onderweg. Eerst de berg opfietsen, dan afdalen en van het uitzicht genieten, zo zien wij dat. Bij het afdalen wel uitkijken in de bochten.
#9 Het zit tussen de oren
De vraag of je op genoeg stageplatforms staat met jouw aanbod, of jouw bedrijf een pingpongtafel heeft en of jouw bedrijf vakinhoudelijk aansluit op wat de student wil leren is geen doel, maar een middel. Het draait uiteindelijk om de vraag hoe je met de inzet van jouw middelen tussen de oren van de studenten die jij wilt bereiken zit. Dat lukt je het beste door de student te laten ervaren dat je helpt. En daarmee zijn we terug bij #1.
20 jaar ervaring
Satisfied students
Projecten
Lezingen
Maarten Brand
Maarten is de bekendste stage-expert van Nederland en auteur van de bekendste twee boeken op dit thema. Zijn eerste boek ('het Grote Stageboek voor Werkgevers') jojoot al jarenlang regelmatig hoog de managementboek top100 in en werd genomineerd als managementboek van het jaar.
Maarten helpt klanten uit overheid en bedrijfsleven om de stage in te zetten als een geheim wapen in de strijd om schaars talent.
Zijn meer dan twee decennia aan kennis en ervaring heeft hij samengebracht op Slimmer Werven.
Wat zijn doel daarmee is dat lees je hier.
—Klanten
Met wie wij al samenwerk(t)en
De afgelopen jaren hebben wij de kans gekregen om samen te werken met een aantal geweldige bedrijven en organisaties in allerlei sectoren zoals:












— Wat anderen zeggen