Maarten Brand

Slimmer Werven: De arbeidsmarkt is een netwerkborrel

De arbeidsmarkt is net als als een netwerkborrel. 
Laat me dan uitleggen.


Hoe jij het aanpakt weet ik niet, maar ik kijk bij netwerkborrels altijd bij binnenkomst rond in de ruimte.

Daarbij heb ik maar één belangrijke vraag: Zie ik bekenden?

Als je dan iemand ziet die je kent, dan loop je daar even langs, schudt wat handen, maakt een praatje.

Soms blijf je hangen, soms loop je door.

Het kan ook zomaar zijn dat je op die borrel met een bekende staat te praten en dat diegene ineens zegt: "Weet je met wie jij eens zou moeten praten?" en vervolgens wijst naar iemand anders in de ruimte. Soms zegt diegene dan zelfs: "Kom, dan introduceer ik je even."

Stel je nu eens voor dat de arbeidsmarkt zo'n netwerkborrel is; een plek waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten.

Als je op zoekt bent naar contacten met studenten dat wil je precies wat ik hierboven beschreef: bekenden zien bij binnenkomst, een introductie krijgen bij een ander of op je schouder getikt worden door een bekende die iemand aan jou wilt voorstellen. 

Stages helpen je om in die ideale situatie te komen; het is een langdurige kennismaking voordat studenten hun eerste stappen op de arbeidsmarkt zetten (die netwerkborrel oplopen en om zich heenkijken of ze bekenden zien).
Ze zorgen ervoor dat studenten jouw bedrijf al kennen en jij de studenten al kent. 
Ideaal als je wilt opvallen op een netwerkborrel met veel andere werkgevers maar weinig studenten.

Als je stages goed aanpakt, heb je daarnaast ook een ambassadeur die op de borrel graag enthousiast naar jou staat te wijzen wanneer andere studenten op zoek zijn naar een stage, of starters op zoek naar een baan. 
Gratis en voor niets. 

De enige manier waarop je dit voor elkaar krijgt is door ervoor te zorgen dat de ervaring van die student voor, tijdens en na de stage geweldig is. 

Het kan best een klusje zijn om dat goed op orde te krijgen. Maar het is niet alleen voorbehouden aan grote bedrijven met luxe kantoren en diepe zakken; het kan bij ieder bedrijf. 


Door te investeren in stages zorg je ervoor dat studenten jouw bedrijf al kennen. Studenten en starters komen bij binnenkomst op de borrel vrolijk zwaaiend jouw kant op.

Die aanpak is veel nuttiger dan dat je met een stapel visitekaartjes en een vacaturetekst in de hoek staat met een beduimelde bak borrelnootjes. 

Want zeg nou zelf: Jouw werken-bij site is toch precies dat: Een hoekje van het internet waar geen student uit zichzelf komt?

Hoe je daarvoor zorgt leer ik je in de training het Stagefundament

 
Gemaakt met